Thursday, May 13, 2010

Alzhimer

Alzhimer

Penyakit Alzhimer menjadi penyakit yang sering menyerang kaum tua. Ia dapat dicirikan dengan peningktan kekeliruan, kehilangan memori, apati, dan depresi yang teruk.

Apabila kerosakan fungsi mental berlaku terutama gangguan memori jangka masa pendek boleh menjadi lebih teruk sehingga pesakit tidak berupaya untuk menguruskan hal-hal penjagaan diri sendiri.

Punca

Sebab penyakit Alzhimer berlaku masih tidak dapat dipastikan. Beberapa ahli kaji USA percaya bahawa faktor genetik merupakan faktor yang paling mungkin menyebabkan keadaan ini.

Makanan yang dimasak memalui bekas aluminium boleh menyebabkan pencernaan yang lemah terhadap kepekatan tinggi garam mineral. Jangan sekali-kali gunakan kuali aluminium untuk memasak makanan berasid seperti rhubarb, acar, jem limau atau tomato, kerana kepekatan asid tinggi mereka boleh meningkatkan amaun aluminium yang dimakan.

Silikon, dalam bentuk asid silisik, mengelakkan badan kita daripada menyerap aluminium. Sumber-sumber silikon termasuklah alfalfa, rumpai laut, kobis, salad, bawang, sayuran hijau dan susu. Satu jenis silikon didapati dalam barli yang tumbuh semasa menjerang bir, dengan itu satu cubitan kecil setiap hari atau setiap dua hari dibukti membantu dalam keadaan penyakit Alzhimer. Bagaimanapun, pengambilan alkohol yang berlebihan perlu dielakkan.

Langkah Mengawal

1) Memperbanyakkan ubi kentang, bayam, ofal, kacang soya, sayur-sayuran hijau
2) Mengurangkan ingesi tablet antasid
3) Mengelakkan masakan makanan berasid, seperti yamg dimasak dalam kuali aluminium, penambah makanan , terlalu banyak alkohol

No comments:

Post a Comment