Thursday, May 13, 2010

SELSEMA BURUNG / Avian Influenza (AI)

Selsema Burung

Wabak Avian Influenza (AI) atau lebih dikenali dengan selesema burung yang melanda Asia terus mencetuskan kebimbangan apabila wabak tersebut juga telah mencatatkan kes jangkitan terhadap manusia sehingga membawa maut. Bermula Januari 2004, lapan negara dilaporkan menghadapi wabak AI iaitu Korea Selatan, Jepun, Vietnam, Thailand, Kemboja, Laos, Indonesia dan China.

Manakala pada tahun ini, bermula 28 Januari hingga 22 September , 114 orang disahkan dijangkiti virus berkenaan dengan 59 kematian di Thailand, Vietnam, Kemboja dan Indonesia. Laporan terbaru, jangkitan virus H5N1 di kalangan manusia dilaporkan di Indonesia dan Vietnam. Walau bagaimanapun, Malaysia diisytihar bebas daripada wabak itu pada 3 Januari lalu.

Kini, Malaysia mengambil langkah drastik dengan mewujudkan pelan tindakan yang dinamakan “Alert, Enhanced Surveillance And Management of Avian Influenza In Human” yang disediakan Jawatankuasa Kebangsaan Kesiapsiagaan Pandemik Influenza bagi menghadapi pandemik AI.

Antara pelan tindakan tersebut ialah:
1) Menyediakan bekalan anti viral Tamiflu

2) Memberi vaksin influenza kepada kakitangan kesihatan

3) Membekalkan alat perlindunagn diri (PPE)

4) Mewujudkan wad pengasingan

5) Melatih kakitangan perubatan mengenai pengendalian influenza

6) Memperkukuhkan pemerhatian virus influenza di makmal JUKM dan HUSM

7) Mendidik orang awam.

Ekoran daripada wabak selesema burung yang melanda Indonesia, Kementerian Kesihatan dengan kerjasama Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani turut mengambil langkah berjaga-jaga terhadap wabak berkenaan.

Virus Influenza

Virus Influenza yang menyerang ternakan ayam adalah sama dengan virus influenza yang menyebabkan demam selesema pada manusia. Ia adalah virus RNA keluarga Orthomyxoviridae, genus influenza. Saiznya berukuran 80 ke 120 nm diameter.


Pada masa ini virus influenza sub-tip H5N1 dan H7N7 adalah dikenal pasti sebagai “Highly Pathogenic Avian Influenza” (HPAI). Virus H5N1 adalah yang menyebabkan wabak di Hong Kong, Korea, China, Taiwan, Vietnam, Thailand dan Indonesia. Manakala virus H7N7 telah menyebabkan wabak di Holland.

JIKA ANDA MENGGUNAKAN PRODUK :-

KEISTIMEWAANNYA

(1) ANDA AKAN DILANTIK MENJADI AHLI(TIADA BAYARAN UNTUK MENJADI AHLI). BORANG UNTUK REGISTER AHLI AKAN DIHANTAR DENGAN MENGGUNAKAN SISTEM POS LAJU BERSAMA PRODUK YANG DIPESAN.

(2) SETIAP PRODUK YANG DIPESAN PADA KALI PERTAMA DI JUAL DENGAN HARGA PENGGUNA= RM 427.00.UNTUK PEMBELIAAN KALI KE 2 DAN SETERUSNYA AKAN DI JUAL DENGAN HARGA AHLI (RM 365.00 BESERTA KOS PENGHANTARAN)

PERHATIAN:- BONUS ( SUPER 5 )RM 300.00- RM 350.00 SEBULAN
BONUS ( SUPER 25 ) RM 2000.00 SEBULAN
TIKET PELANCONGAN KE SHANGHAI CHINA

(3) DALAM MASA SEBULAN JIKA ANDA MENGGUNAKAN SET PRODUK INI ANDA TELAH MENGUMPUL (BV 219).JIKA DALAM SEBULAN ADA 5 ORANG PELANGGAN YANG MENGGUNAKAN PRODUK YANG SAMA,MEREKA AKAN DI LETAKKAN DIBAWAH RANGKAIAN ANDA.
ANDA SECARA AUTOMATIK LAYAK MENDAPAT BONUS RM 300.00 - RM 350.SEBULAN

(4) JIKA ANDA DAN 5 PELANGGAN DIBAWAH ANDA. TERDAPAT 5 PENGGUNA DARI SETIAP MEREKA DALAM SEBULAN,SECARA AUTOMATIK ANDA LAYAK MENDAPAT (BONUS SUPER 25 = RM 2000.00 SEBULAN)

(5) KHAS UNTUK AHLI-AHLI BARU BERMULA DARI BULAN APRIL HINGGA BULAN OGOS QUALIFY 2 X SUPER 25 BERTURUT-TURUT DALAM 2 BULAN
CONTOHNYA:- BULAN JUN 1 KALI SUPER 25 DAN BULAN JULAI 1 KALI SUPER 25 DENGAN PENGGUNA YANG SAMA

ANDA SECARA AUTOMATIK LAYAK MENDAPAT 1 TIKET YANG DIBERI OLEH TASLY MALAYSIA SDN.BHD (TASLY SHANGHAI TRIP) TERMASUK PENGINAPAN, MAKAN DAN PENERBANGAN PERCUMA.

PROMOSI SAH DARI 1 JUN HINGGA 31 OGOS

AYUH REBUTLAH PELUANG KEEMASAN YANG AKAN MENGUBAH HIDUP ANDA DISAMPING KESIHATAN YANG TERBAIK.

No comments:

Post a Comment